១. សន្ធិសញ្ញាអាណាព្យាបាល (១១ សីហា ១៨៦៣)
នៅមុនការចាកចាញរបស់ Montigy គាត់បានទុកសន្ធិសញ្ញាគាត់បានទុកគម្រោងសន្ធិសញ្ញាឲ្យបុព្វជិកពីរូប គឺ Hostrest និង P-Aussoleil សេចក្ដីព្រាងសន្ធិសញ្ញានេះមានចែងពីខផ្សេងៗក្នុងនោះមាននិយាយអំពី កិច្ចប្រត្តិបត្តិការណ៍ ដែលគេបានសម្រេច ក្រោយមកនៅឆ្នាំ ១៨៦៣ ។ ជាឧទាហរណ៍ បារាំងចង់បានឈើម៉ៃសាក់ ដើម្បីក៏សាងកាប៉ាលនិងស៊េរីភាពក្នុងការធ្វើដំណើរក្នុងប្រទេសនិងស៊េរីភាព ក្នុងការផ្សព្វផ្សាយសាសនាកាតូលិក ។ ហើយក្រោយការបរាជ័យ របស់យោធា ក្នុងការប៉ុនប៉ងកាន់កាប់តំបន់យូណាន និងតំបន់ដីសន្ដទន្លេក្រហមរបស់តុងកឺដោយមានភោគទ្រព្យដ៏សម្បូរហូរហៀរ បារាំងបានផ្ដោកការយកចិត្តទុកដាក់លើ ដែនដីទន្លេមេគង់ ដែលគេអាចសង្ឃឹមថានិងធ្វើដំណើរតាមទន្លេមេគង់ដល់យូណាន ឬចិនភាគខាងត្បូង បានយ៉ាងងាយ ។ ហេតុនេះហើយទើបបារាំងជំរុញការកាន់កាប់កម្ពុជា ដើម្បីសម្រេចគោលបំណងនោះ ។
សន្ធិសញ្ញាបារាំងខ្មែរ ១១ សីហា ១៨៦៣ មានខ្លឹមសារជា សន្ធិសញ្ញា មិត្តភាព និង ពាណិជ្ជកម្ម រវាងប្រទេសទាំងពីរ និង បានបើកទ្វារឲ្យបារាំងមកកម្ពុជាដំបូង សន្ធិសញ្ញានេះធ្វើឡើងរវាង ព្រះបាទនរោត្តម និង ឧត្តមនាវី ដឹឡាហ្សង់ ដីយែរ ជាអគទេសាភិបាលនៅកូសាំងស៊ីន សន្ធិសញ្ញានេះធ្វើនៅរាជធានី ឧត្តុងមានជ័យ ដោយបារាំងបានសន្យាថានិងបញ្ជូន រ៉េស៊ីដង់ បារាំងម្នាក់ មកធ្វើការការពារ ដល់ព្រះអង្គ លុះត្រាតែទ្រង់អនុញ្ញាត និងផ្ដល់ សិទ្ធ ឲ្យបារាំងធ្ចើអាជីវកម្មព្រៃឈើ និងអាជីវកម្មរ៉ែ បាន ។ សម្ដេច នរោត្តម បានចាត់ចែងលាក់ទុកសន្ធិសញ្ញានេះ មិនឲ្យ អាមាត្រសៀមដឹងអស់ជាច្រើនខែ ។ នៅពេលដែល ពួកអាមាត្រ បានដឹងរឿងនេះពួកគេក៏បានរាយការណ៍ទៅប្រទេសសៀម នៅពេលនោះដែរព្រះអង្គបានឆ្លើយតបវិញភ្លាម ដោយបញ្ចាក់ទៅអាមាត្រសៀមថា«សព្វព្រះទ័យនិងនៅ
បម្រើព្រះចៅសៀម រហូតអស់មួយជីវិត ។
វាគ្មានអ្វីប្រែប្រួលទេនៅក្នុងព្រះទ័យរបស់យើង»។
ចំណែកពួកសៀមក៏បានលាក់ការប្រែព្រះចិន្ដានេះមិនឲ្យបារាំងដឹងវិញដែរ ។
ហើយបារាំងក៏បានដឹង ពីរឿងនេះ
បន្ទាប់ពីការប្រកាសអំពីភក្ដីភាពរបស់ព្រះអង្គបានចូលជាធរមាននៅទីក្រុងប៉ារីស
នាដើមឆ្នាំ ១៨៦៤ ។
ទំនាក់ទំនងជាផ្លូវការ រវាងបារាំង
និង ខ្មែរ ដែលនិងឈានទៅរកអាណាព្យាបាលគឺចាប់ផ្ដើម តាមរយៈសនិ្ធសញ្ញា ១១ សីហា ១៨៦៣
នេះហើយ។តាមសន្ធិសញ្ញានេះប្រទេសបារាំងបានផ្ដល់ការការពារចំពោះប្រទេសកម្ពុជា
ដើម្បីការពារកុំឲ្យប្រទេសជិតខាងមកឈ្លានពាន ។ បារាំងមាន សមត្ថកិច្ចតែនយោលបាយក្រៅប្រទេសទេ
។ ឯព្រះមហាក្សត្រខ្មែរ រក្សាអំណាចទាំងអស់នៅក្នុងផ្ទៃប្រទេស ។ ត្បិតសន្ធិសញ្ញានេះ
ជាសន្ធិសញ្ញា ( មិត្តភាពនិង ការធ្វើពាណិជ្ជកម្ម ) រវាងអធិរាជបារាំង និងកម្ពុជា
តាមពិតពេលនេះព្រះអង្គ នៅមានឋានៈផ្លូវការជាមហាឧបរាជ នៅឡើយ ។ សន្ធិសញ្ញាបាននិយាយថា
បារាំងនិងប្តូសិទ្ធគ្រប់គ្រង់អធិបតេយ្យភាព របស់គេលើប្រទេសកម្ពុជា ក៏ប៉ុន្ដែ
នៅក្នុងមាត្រា១និយាយថា ប្រទេសបារាំងបានដាក់អាណាព្យាបាលលើកម្ពុជា ។ ភាគីកម្ពុជា
បានយល់ព្រមចំពោះការតែងតាំងទេសាភិបាលបារាំងម្នាក់ ដោយទេសាភិបាល ជាន់ខ្ពស់ នៅកូសាំងស៊ីន ហើយទាំងអស់គ្នា សន្យាថា
មិនឲ្យប្រទេសផ្សេងទៀតបញ្ជូនកុងស៊ុលមកកម្ពុជាទេ ។
ក្នុងពេលនេះបារាំងបានចាប់អារម្មណ៍លើកម្ពុជា
ដែលជាប្រភពចំណីអារហារសម្រាប់អាណានិគមន៍ របស់គេនៅកូសាំងស៊ី ហើយក៏សង្ឃឹមថា
ទន្លេមេគង់ ជាមធ្យោបាយល្អ សម្រាប់ នាវាឆ្ពោះទៅប្រទេសចិន ដែលគេធ្លាប់បរាជ័យក្នុងការប្រើកម្លាំងយោធា
ក្នុងការដណ្ដើម យកទីនោះ និងដែនដីដងទន្លេក្រហមរបស់យួនតុងកឹ រូចម្ដងមកហើយ ។
ក្រោយពីលាក់ព្រឹត្តិការណ៍៍នេះលែងជិត
ព្រះបាទនរោត្តម មានការភ័តភ័យកោលាហល ខ្លាំងដោយសារការគម្រាមកំហែង និងគំនាបពីស្ដេចសៀម។
ព្រះអង្គបានសន្យាថានៅតែមានភក្ដីភាព ចំពោះសៀម និងដាក់ប្រទេសកម្ពុជាជាសាមន្តរដ្ឋរបស់សៀម
។ព្រមទាំងចុះសន្ធិសញ្ញា ជាសម្ងាត់នៅថ្ងៃទី ០១ ធ្នូ ១៨៦៣
ទទួលស្គាល់ទឹកដីខេត្តបាត់ដំបង មង្គលបុរី ,ស៊ីសុផុន , អង្គរ, កំពង់ស្វាយនិង
ពោធិ៍សាត់ ថាជាទឹកដីរបស់សៀមដោយស្របច្បាប់ ។
អ្វីដែលសម្ដេចនរោត្តម
ទ្រង់មានបំណងចង់បាន ពីបារាំងដើម្បីទប់ទល់និងសៀមនោះគឺមិនស្រប់សាប់ទេ ។
ប្រហែលជាព្រះអង្គទ្រង់ មានបំណង ចង់ឲ្យធ្វើរាជាភិសេកផ្លូវការណ៍ថ្វាយទ្រង់ ។ទើបគេឃើញនៅពាក់
កណ្ដាលឆ្នាំ ១៨៦៤ សៀនិង បារាំងសែស
ក្រោយពីចរចា គ្នាយ៉ាងតឹងតែង ក៏នាំគ្នាយល់ព្រមធានា
អភិសេកទ្រង់ឲ្យឡើងសោយរាជ្យជាផ្លូវការ ។ទើបសៀមប្រញាប់ ប្រញាល បញ្ជូនកេតនភណ្ឌ័ទាំងអស់សម្រាប់ទ្រង់
ឲ្យឡើងសោយរាជនៅឧដុង្គវិញ ។ នៅពេល ធ្វើរាជាសេកនេះ នៅថ្ងៃទី ០៣មិថុនា១៨៦៤ កើតរឿង
កំប្លែងដោយចេតនាមួយមានដូចនៅក្នុងឯកសារបារាំងសេសជាច្រើន ដូចតទៅនេះ ៖
មន្ត្រីសៀមនិង មន្រ្តីបារាំងបានឈ្លោះទាស់ទែងគ្នា អំពីរាជបវណី ពិធីការណ៍
និងគ្រឿងរាជាភិសេក ។ រីឯព្រះបាទនរោត្តម
នៅពេលជាមួយគ្នានោះ
ទ្រង់បានប្រកាសចុះចូលនិងរាជវាំងទាំងសងខាង នោះដោយមានព្រះបន្ទូលថា
(ទុកព្រះអង្គជាកូនរបស់សៀម និង បារាំងសេសទៅចុះ )។ ពេលនោះជាលើកចុងក្រោយបង្អស់ដែល ដែលព្រះចៅសៀមបានប្រោសព្រះរាជាទិន្ទនាមដល់
ព្រះរាជាខ្មែរ ហើយក៏លើកចុងក្រោយបំផុត ដែលព្រះរាជាខ្មែរទទួលបានភាពស្របច្បាប់ពីរាជវាំងបរទេសទាំងពីរ ។ ទទឹមនិងនេះវាក៏ជាលើកទីមួយដែរ
ដែលព្រះរាជាខ្មែរទទួលបានការភិសេកពីពួកអ៊ឺរ៉ុប
។ ព្រះរាជាខ្មែរបីអង្គទៀតក៏ធ្វើដូចគ្នានេះដែរ ។ពីពេលនោះមកឥទ្ធិពលរបស់សៀម
បានចាប់ផ្ដើមទន់ខ្សោយ ចុះអន់ថយ សាបរលាប និងកាន់តែខ្សោយទៅ ៗ
ជាពិសេសបន្ទាប់ព្រះចៅសៀម ព្រះចមក្លាវ សោយទីវង្កត់នៅឆ្នាំ ១៨៦៧ នោះមក ។
២. ដំណើរពីអាណាព្យាបាល ទៅ ជាអាណានិគមន៍
តាមការកត់សម្គាល់
របស់បារាំងមួយចំនួន អំពីប្រទេសនិងជនជាតិខ្មែរ ថា ៖ ជាប្រទេសដ៏ចាស់គំរិល ហិនហោច
ទ្រុឌទ្រោម ដោយសារសង្គ្រាម និងអំពើបង្ហិនបង្ហោចជិះជាន់ពីប្រទេសជិតខាង
រងនូវភាពទ្រុឌទ្រោមរាប់សតវត្សមកហើយ ខ្មែរជាពូជដែលចាញ់គេ,ចាញ់ធម្មជាតិ ,
ចាញ់មនុស្ស ,ចាញ់ខ្លួនឯងជាសង្គមមនុស្សដែលរស់ដោយការភ័យក្លាចនៃការអវិជ្ជាមានជំនឿផ្ដេសផ្ដាស់អកុសលឥតហេតុផល
។ បើតាមសៀវភៅ តាមសៀវភៅឥណ្ឌូចិនបារាំង
បោះពុម្ភនៅឆ្នាំ ១៩០០ អ្នកនិពន្ធបានកត់សម្គាល់ថា ៖
@ ប្រជាជនកម្ពុជាទំនងជាខ្លាំងជាង
ប្រជាជនវៀតណាមខាងកម្លាំងកាយមែន
@ តែខ្វះសមត្ថភាព
គ្មានគំនិតខ្លួនឯង ពឹងតែលើអ្នកដ៏ទៃ
@ ជាជនជាតិល្ងង់ខ្លៅ
គ្មានចំណេះវិជ្ជា ឥតប្រាជ្ញាធ្វើអ្វីតាមគេទាំងស្រុង ឥតមានការរិះពិចារណ៍ សោះឡើយ ។
ផ្ទុយទៅវិញនៅវៀតណាម ជនជាតិវៀតណាមទោះជាក្រយ៉ាងណាក្ដី ទោះគ្រួសារតូចធំក្ដី
ក៏ទទួលបានការអប់រំស្ទើគ្រប់គ្នា
@ ខាងផ្លូវចិត្តវិញខ្មែរខ្វះសាមគ្គី
ឥតមានមនសិកាជាតិសោះ ឥតទាំងយល់ថា មាតុភូមិជាអ្វីផង
@ ជាសរុបជនជាតិខ្មែរអន់ជាងជនជាតិវៀតណាម
ស្ទើគ្រប់វិស័យ សូម្បីប្រាក់ចំណូលរបស់ស្ដេចខ្មែរមែនទែន
ក៏សុទ្ធតែបានពីការយកតុងលើល្បែងស៊ីសងដែលជនជាតិដ៏ទៃទៀតជាអ្នកកាន់កាប់ ហើយ
ពាណិជ្ជកម្មជាតិទាំងមូលក៏ត្រូវគ្រប់គ្រង់ដោយជនបរទេស ដែរ គឺ ចិន ចាម ជ្វា និង យួន
... ។
មានការរិះគន់អំពីចរិតខ្មែរ នៅក្នុងសៀវភៅ
«ទំនៀមទំលាប់ខ្មែរ»បោះពុម្ភនៅឆ្នាំ១៩៣៨
មានកត់ត្រាថា ៖
@ ជនជាតិខ្មែរទាំងឡាយដែលបានអួតខ្លួនឯងថាចេះដឹងនោះច្រើនតែមិនសូវមានបញ្ញាវៀងវៃ
និងមិនសូវចេះអ្វីឲ្យប្រាកដទេ
@ ឥតរវល់យល់យកចិត្តទុកដាក់និងកិច្ចការសង្គមឡើយ
@ ពូកែខាងវាយោឫកថាខ្លួនជាពូជខ្មែរអង្គរនៅមុខជនជាតិអ៊ឺរ៉ុប
@ ធ្វើត្រាបតាមពួកអ៊ឺរ៉ុប
ទាំងឫកពារ និងការរស់នៅ
@ ពួកនេះសុទ្ធតែជាអ្នកស្មគ្រ័ចិត្តរស់នៅក្រោមម្លប់បារមីរបស់អ្នកមានអំណាចដូចជាអាទិទេពដែលគ្រប់គ្រង់សង្គមខ្មែរ
@ រីឯនៅបាតសង្គមវិញ
សុទ្ធតែជារាស្រ្តល្ងង់ខ្លៅ ក្រីក្រតោកយ៉ាក មានមុខរបរជាអ្នកស្រែចំការតូចតាច រស់នៅក្នុងពិភពមួយ
ពោលពេញទៅដោយជំនឿផ្ដាសផ្ដាស់ គ្មានការពិត ចូលចិត្តជឿទៅលើរឿង អរូបីវត្តុ អារក្ស
អ្នកតា មន្តគារថា ...
@ ដូចនេះជនជាតិខ្មែរ
ជាមនុស្សងាយបញ្ចោត ហើយគ្មានប្រតិ្តកម្មអ្វីឡើយ
ក្នុងតួនាទីជាអ្នក ការពារឬអាណាព្យាបាល លើកម្ពុជា២១ឆ្នាំយ៉ាងអន្ទះសារនិងគិត ថា
ខាតពេលទើបទេសាភិបាលបារាំងនៅកូសាំងស៊ីន
ឈ្មោះ Charles
Thompson ចាត់ការបង្ខំឲ្យព្រះបាទនរោត្តម ឲ្យឡាយព្រះហត្ថលេខា
ទាំងយប់ លើអនុសញ្ញា ថ្ងៃទី ១៧ មិថុនា១៨៨៤ ដែលជាអនុសញ្ញាមិនស្មើភាព គ្នា ព្រោះខ្លឹមសាររបស់ទាំងអស់បាននិយាយថា
និងដករាជអំណាច និងសិទ្ធគ្រប់គ្រង់រាជការខ្មែរទាំងអស់ ។ នៅក្នុងរាជព្រះបាទ នរោត្តម
ទ្រង់គ្រប់គ្រង់ប្រទេសតាមរបៀបម្យ៉ាង ទៅតាមរបៀបដែលបារាំង
បារាំងសេសថាជារបបគ្រប់គ្រង់តាមអំពើចិត្ត និងអំណាចផ្ដាច់ការ ។ ទោះបីបារាំងរិះគន់របបគ្រប់គ្រង់នេះក៏ដោយ
ក៏ពួកគមិនបានថ្វាយរបបគ្រប់គ្រងផ្សេងទៀតដល់ព្រះអង្គឡើយ
ហើយពេញមួយឯករាជរបស់ព្រះអង្គអាទិភាពនៃព្រះអង្គពុំមែនជាគំនិតបង្កើតរដ្ឋបាលត្រឹមត្រូវទេ
។
នៅក្នុងដំណាក់កាលដំបូងនៃអាណាព្យាបាលមកលើកម្ពុជា
បារាំងបានទាញយកផលប្រយោជន៍ពីធនធានធម្មជាតិរបស់កម្ពុជា និងផលប្រយោជន៍ខាងពាណិជ្ជកម្មតែបណ្ណោះ ។ប៉ុន្តែ
បើ តាម លោក ដេវីត ឆាណ្ឌល័រថា នៅពេលក្រោយមក
រូបភាពអាណាព្យាបាលបានប្រែប្រូលបន្តិចម្តង ៗ ទៅជាទ្រង់អាណានិគមន៍ទៅវិញ
។លោកថាចាប់ពីរាជប្របាទ ស៊ីសុវត្ថិមុនីវង្ស ពីឆ្នាំ ១៩០៤‑១៩២៧
រួមបញ្ចូលទាំងរជ្ជកាលបុត្រច្បងឬបស់ទ្រង់ផងពីឆ្នាំ១៩២៧‑១៩៤១
គេអាចចាត់ទុកថាជាសម័យកាលអាណានិគមន៍ពេញលេញនៅក្នងប្រវត្តិសាស្ត្រខ្មែរ ។
នៅមុនបារាំងមកដល់មហាក្ស្តត្រខ្មែរមានអំណាចយ៉ាងច្រើន ទាំងអំណាចក្នងការតាក់តែងច្បាប់ និងសណ្ដាប់ធ្នាប់របៀបរៀបរយសង្គម ជាដើម
។ដីធ្លីទាំងអស់ជារបស់ព្រះ
រាជា ប្រជារាស្រ្តដេលធ្វើកសិកម្ម ត្រូវបង់ពន្ធ ជូនរាជការ ។
តែឆ្លងតាមបទពិសោធន៍មួយរយៈពេលជាមួយស្ដេចខ្មែរមួយរយៈមក អ្នកតំណាងអាណានិគមន៍
កាន់តែមានការលោភលន់ ដោយឃើញភាពមិនឈ្លាសវៃរបស់រាស្ត្រខ្មែរ ជាពិសេលការមិនអើពើពីអ្នកដឹកនាំ
ក្នុងការប្រើប្រាស់ឳកាសសំខាន់ ៗ ដើម្បីឲ្យបារាំងជូយគិតគូរលើកផែនការស្រុករបស់ខ្លួន។ហេតុនេះហើយទើបកើតគំនិតច្បាមយកអំណាចខ្មែរ
ឲ្យអស់ ដើម្បីគេនិងងាយចម្រាញ់យកផលប្រយោជន៍ពីប្រទេសកម្ពុជាឲ្យបានកាន់តែច្រើន ។
ទើបប្រមាណ២០ឆ្នាំក្រោយពីភាពស្ងប់ស្ងាត់នៃទំនាក់ទំនងបារាំងខ្មែរ ទេសាភិបាលបារាំងនៅកូសាំងស៊ីន
បានរៀបចំផែនការបង្ខំព្រះបាទនរោត្តម ឲ្យចុះហត្តលេខា លើអនុសញ្ញាបន្ថែមមូយ
ដើម្បីឲ្យដកអំណាច ជាច្រើនផ្នែកទៀត ពីស្ដេចផ្ទាស់តែម្ដង ។ ដោយសារអនុសញ្ញានៅថ្ងៃទី ១៧ មិថុនា ១៨៨៤
នោះព្រះបាទនរោត្តម យល់ព្រម បង្វែរពន្ធដារផ្សេងៗពិសេស ទៅការនាំចេញ
ដើម្បីសងថ្លៃបំពេញកិច្ចការងាររបស់ភ្នាក់ងារបារាំង ។ អនុសញ្ញានេះបានដកសិទ្ធរបស់ស្ដេច
ទើបត្រូវប្រវត្តិវិទូ ចាត់ទុកថាជាដំណាក់កាលរបត់ប្រវត្តិសាស្រ្តមួយ
ដែលកែរប្រែតួនាទី របស់បារាំងជា«អាណាពព្យាបាល»ទៅជា«អាណានិគមន៍» វិញ ។ ព្រះបាទនរោត្តម បានផ្ញើសារទូរលេខ
មួយទៅកាន់រាជាធិបតីបារាំង ដើម្បីកែរប្រែនិងការគាប់សង្កត់របស់បារាំង
តែព្រះអង្គត្រូវ Gouverneur de Conchin-Chine ទេសសាភិបាលដែនដីកូសាំងស៊ីន គឺលោក សាល ថមសុនស្ដីបន្ទោសអំពីរឿងនោះ
។ គាត់ប្រហែលជាបានចរចារស្ងាត់ៗជានិងស្ដេចមហាឧបរាជនរោត្តមស៊ីសុវត្តិ
ដើម្បីរៀបចំផ្ទេរអំណាច ។ ក្នុងអនុសញ្ញានេះបានថា សន្យាទទូលនូវកំណែរទំរង់ ទាំងអស់ដែលបារាំងបានស្នើរឡើង ។ ព្រះអង្គបានសន្យាបញ្ចាប់«របបទេសភាព
និងកែរទំរង់ដីធ្លីពីដីថ្លីទាំងអស់ជារបស់ស្តេច ទៅជារបស់កម្មសិទ្ធឯកជន ផងដែរ ។
ចំនួនមន្រ្តីបារាំងបានកើនឡើង ដោយមានរេស៊ីដង់ ជាន់ខ្ពស់ នៅក្រុងភ្នំពេញ និងមានរេស៊ីដង់ នៅគ្រប់ខេត្ត ។ ហេតុផលមួលដែលនាំឲ្យព្រះបាទនរោត្តម
យល់ព្រមចុះហត្ថលេខានោះគឺ ព្រះអង្គភ័យក្លាចបារាំងដកព្រះអង្គពីបាល្ល័ង្គ
ហើយដាក់អនុចទ្រង់ គឺ ព្រះបាទ ស៊ីសុវត្តិ ឲ្យគ្រងរាជចំនួសវិញ ។ព្រោះថាជារឿយព្រះអង្គម្ចាស់ស៊ីសុវត្តិតែងតែគាំទ្របារាំង
និងធ្វើតាមសំណូមពរបារាំង ។
តាមរយៈរាជប្បញ្ញត្តិ ចុះថ្ងៃទី១១
កក្កដា១៨៩៧ ព្រះរាជាខ្មែរលែងមានអំណាចនយោបាយ នៅសល់តែអំណាចជានិមត្តិរូបប៉ុណ្ណោះ ។
ហើយនេះជាការចាប់ផ្ដើមនៅរបបអាណានិគម ពិតប្រាកដរបស់បារាំងមកលើកម្ពុជា ។ ចាប់ពីពេលនៅមក ព្រះរាជាខ្មែរ
បាត់អំណាចនិតិបញ្ញត្តិ ដែលពីមុនធ្លាប់មាន ហើយរេស៊ីដង់ជាន់ខ្ពស់ បារាំងជាអ្នកកាន់អំណាចពិតប្រាដក
៕
No comments:
Post a Comment